УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ В 4
КЛАСІ
за фантастичним твором Олеся Бердника
“Дивні Грицеві пригоди”
та уривками фантастичної повісті Олени Габової
“Грицик на планеті Кудлатиків”.
Мета. Вчити орієнтуватися в
книгах, самостійно спілкуватись з ними, прагнучи до роздумів і міркувань,
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки тексту, оцінювати вчинки персонажів і
визначати мотиви їхньої поведінки. Розвивати фантазію і уяву. Виховувати бажання
в дітей здобувати знання, бажання боротися з лінню, як негативною рисою людини.
Обладнання:
хрестоматія для позакласного читання “Золота криничка”, плакат із зображеннями
планет Сонячної системи, фотографія або малюнок космонавта в космічному одязі,
різні фото супутників, ракет. Виставка малюнків до творів.
Тип
уроку: урок позакласного читання (урок-подорож).
Хід
уроку
І. Організація класу до уроку
Створення
емоційного настрою серед дітей (посміхнутись один одному, сказати комплімент).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Погляньте на плакат нашої Сонячної системи.
- Знайдіть планету Земля, Юпітер, Марс. Де
Місяць? Що визнаєте про нього?
- Сьогодні ми відправимося в уявну космічну
подорож. Протягом нашої мандрівки ми будемо виконувати такі завдання (учні
зачитують з дошки):
1. Вчитися оцінювати вчинки героїв книг.
2. Вчитися фантазувати, творити, розвивати,
рекламувати.
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Прийом „Мікрофон”.
- Як ви розумієте слово фантастика?
(Фантастика – образи, уявлення, створені
думкою людини і її домислом).
- Чи відрізняються фантастичні герої від
реальних?
- Звичайно, відрізняються. Адже в наших думках
ми можемо поєднувати між собою такі речі і явища, які в реальному житті зробити
просто неможливо.
- Як видумаєте, чи потрібно людям фантазувати?
- Обов’язково, адже у фантазії проявляється
мрія людини. І хто зна, можливо, колись ця мрія стане реальністю. Адже зараз у
реальності багато такого, що колись було лише фантастикою.
2. Перевірка самостійної роботи учнів над
твором Олеся Бердника „Дивні Грицеві пригоди”. (Завдання давалось по групах).
1-а група: знайомить присутніх із першим
іспитом Гриця, ілюструє розповідь малюнками.
2-а група: переказує прочитане про другий
іспит. На малюнках і фотографіях чи таблицях показує скафандр, балони з киснем,
кораблі, місяцеходи і доповнює це своїми малюнками.
3-а група: ознайомлює із змістом розділів
“Небезпечна зустріч” і “У полоні” (демонструє малюнки).
4-а група: переказ частини “Порятунок”.
(Ознайомлення присутніх зі своїми малюнками).
Підсумок
перевірки розуміння прочитаного.
Прийом
„Так чи ні”. (Зелений колір – „так”, червоний – „ні”).
Тестування
(теж можливе).
1. Чи витримав Гриць перші іспити? (так).
2. Гриць справився із завданнями другого
іспиту. (так).
3. Перша зустріч дітей була з добрими
істотами. (ні).
4. Твір закінчується погано. (ні).
5. Чи витримав третій іспит Гриць? (так).
6. Чи легко давалися іспити Грицеві? (ні).
7. Чи сподобався вам твір? (так).
- Діти, то які ж риси характеру притаманні
головному героєві?
(Сміливість, наполегливість, витримка,
взаємовиручка, велика сила волі).
Вчитель.
Ще один твір, з яким ви ознайомилися – це уривки із фантастичної повісті Олени
Габової “Грицик на планеті Кудлатиків”.
1. Перевірка розуміння прочитаного.
Кросворд
По горизонталі:
1. Ім’я головного героя повісті. (Грицик).
2. Які дивні істоти зустрів хлопчик?
(Кудлатики).
3. Скільки часу летів наш герой на іншу
планету? (Рік).
4. Від якого фрукту названа інша планета?
(Яблуко).
|
|
|
г
|
р
|
и
|
ц
|
и
|
к
|
к
|
у
|
д
|
л
|
а
|
т
|
и
|
к
|
и
|
|
|
|
|
|
|
р
|
і
|
к
|
|
|
я
|
б
|
л
|
у
|
к
|
о
|
|
-
Діти, яке слово ми можемо прочитати по вертикалі? (Цирк).
- Так. Цирк для дорослих і дітей – це щось
фантастичне, дивне, незвичайне.
2. Стислий переказ повісті у вигляді гри “Я
почну, а ти продовжуй”.
3. Інсценізація уривка повісті “Здрастуй,
Яблучна плането!”
4. Порівняння двох головних героїв твору за
методом “Прес”.
Опорна
схема
Позиція
Висловіть
свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору: «Я вважаю, що...»
Обґрунтування
Поясніть
причину виникнення цієї думки, тобто те, на чому ґрунтуються докази на
підтримку вашої позиції: «Тому, що...»
Приклад
Наведіть
факти на підтримку вашої позиції. Наприклад, ...
Висновок
Узагальніть
свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно зробити: «Таким чином...»,
«Отже...»
5. Діти, у збірці лише уривки з повісті, але
повість незакінчена. Тому зараз ви спробуєте побувати у ролі автора і закінчити
повість, але з конкретними завданнями.
І-й ряд: з трагічним кінцем.
ІІ-й ряд: з введенням ще однієї дійової особи
у твір.
ІІІ-й ряд: з щасливим кінцем.
- Ось і закінчується наша подорож і ми знову
повертаємось на Землю.
IV. Підсумок уроку.
- Чи виконали ми завдання уроку?
- Чи сподобалась вам наша подорож?
V. Домашнє завдання.
1. Взяти в бібліотеці або у вчителя повість і
дочитати її, переконатись, яка кінцівка твору.
2. Додаткове завдання.
Спробувати
скласти розповідь для інопланетян про нашу Землю.
Немає коментарів:
Дописати коментар